Vai viedtālruņi traucē mācībām? Eiropas valstis pieņem likumus par to aizliegšanu skolās
%20(17).jpg)
Pēdējā laikā vairākās Eiropas valstīs ir izskanējusi diskusija par viedtālruņu izmantošanas ierobežošanu skolās, un daudzas no tām jau ir ieviesušas vai plāno ieviest stingrākus noteikumus attiecībā uz šo tehnoloģiju izmantošanu mācību iestādēs.
Valsts | Viedtālruņu ierobežojums skolās | Ierobežojumu detaļas |
---|---|---|
Francija | Aizliegts | Aizliegts pamatskolās un vidusskolās kopš 2018. gada, paplašināts 2024. gadā 50 000 skolēniem |
Apvienotā Karaliste | Nav aizlieguma, bet tiek izskatīts likumprojekts | Apsver aizliegumu un piedāvā novietot telefonus konteineros skolās |
Nīderlande | Aizliegts nepedagoģiskam lietojumam | Aizliegts visām ierīcēm, izņemot gadījumus, kad tie tiek izmantoti mācībām |
Itālija | Aizliegts mācību vajadzībām | Aizliegts no pirmsskolas līdz vidusskolai, izņemot individuālas izglītības vajadzības |
Ungārija | Aizliegts | Aizliegums skolās stājās spēkā 2024. gada septembrī |
Spānija | Ierobežots, atkarīgs no reģiona | Septiņi reģioni jau ieviesuši noteikumus par telefonu lietošanu skolās |
Latvija | Aizliegts līdz 6. klasei | No 2025. gada maija aizliegums skolēniem līdz 6. klasei, izņemot mācību vajadzības |
Luksemburga | Aizliegts pamatskolās līdz 11 gadiem | Aizliegums stājas spēkā 2025. gada pavasarī, augstākās klasēs ir ierobežojumi |
Somija | Ierobežots | Ierobežojumi viedtālruņu lietošanai tikai mācību vai veselības vajadzībām |
Grieķija | Aizliegts skolā | Mobilajiem telefoniem jābūt somās visas mācību dienas laikā |
Dānija | Apsver ierobežojumus | Ierobežojumi tiek apspriesti, līdzīgi citiem Eiropas piemēriem |
Kipra | Apsver ierobežojumus | Diskusijas par viedtālruņu ierobežojumiem skolās |
Bulgārija | Apsver ierobežojumus | Ierobežojumi tiek apspriesti skolās |
Portugāle | Apsver ierobežojumus | Ierobežojumi tiek apspriesti skolās |
Pētījumi liecina, ka viedtālruņu aizliegšana skolās var samazināt traucējumus klasēs. Tomēr OECD ziņojums par PISA testu rezultātiem norāda, ka 30% skolēnu skolās ar aizliegumu joprojām izmanto viedtālruņus vairākas reizes dienā, liecinot, ka aizliegumi ne vienmēr tiek efektīvi īstenoti.
Daudzi eksperti norāda, ka, lai aizliegums būtu efektīvs, ir svarīgi atrast līdzsvaru starp tehnoloģiju izmantošanu un tradicionālajiem mācību paņēmieniem, nodrošinot skolēniem alternatīvas izglītības iespējas.
Viedtālruņu ierobežojumu ieviešana skolās ir globāls izaicinājums, kas prasa rūpīgu apsvērumu un pielāgošanu katras valsts specifiskajām vajadzībām un izglītības sistēmas iezīmēm.
Viedtālruņu aizliegums skolās Eiropā: valstu politikas un ietekme
Atzīmes:
Tehnoloģiju padomi