Tālmācības izglītības iestāžu darbība Latvijā: Analīze un secinājumi [INFOGRAFIKA]

Tālmācības izglītība Latvijā pēdējo desmit gadu laikā piedzīvo strauju izaugsmi, kļūstot par būtisku alternatīvu tradicionālajām mācību metodēm. Šī izglītības forma piedāvā elastīgas mācību iespējas, kas ir īpaši pievilcīgas skolēniem ar specifiskām vajadzībām vai tiem, kas apvieno mācības ar citām aktivitātēm.

Izglītojamo skaita pieaugums

Kopš 2016./2017. mācību gada izglītojamo skaits tālmācības skolās ir ievērojami audzis – no 3295 līdz 11 815 skolēniem 2024./2025. mācību gadā, kas ir pieaugums par 258%. Šī tendence liecina par arvien lielāku uzticību un pieprasījumu pēc tālmācības izglītības.

Pēdējo divu gadu laikā izglītojamo skaits ir pieaudzis par 16.6%, sasniedzot 11 815 skolēnus. Tas norāda uz tālmācības izglītības stabilu attīstību, īpaši vidusskolas klasēs.

Centralizēto eksāmenu rezultāti: Izaicinājumi un sasniegumi

Pamatskolas līmenī

  • Angļu valoda ir priekšmets ar salīdzinoši labākiem rezultātiem. Vidējais vērtējums svārstās no 38.8% līdz 72.9%, un nenokārtojušo skolēnu īpatsvars parasti nepārsniedz 8%.
  • Matemātika ir lielākais izaicinājums, kur vidējais vērtējums ir tikai no 11.7% līdz 33.1%, un nenokārtojušo skolēnu īpatsvars sasniedz pat 38.3% ("IZI").

Vidējās izglītības līmenī

  • Angļu valoda saglabājas priekšmets ar augstākiem rezultātiem, kur vidējais vērtējums svārstās no 47% līdz 68.7%, un nenokārtojušo skolēnu īpatsvars lielākoties ir zem 5%.
  • Matemātika (optimālais līmenis) joprojām rada būtiskas grūtības, kur vidējais vērtējums ir no 12.7% līdz 25.7%, un nenokārtojušo skolēnu īpatsvars pārsniedz 65% dažās skolās.

Matemātika un sociālās zinātnes ir priekšmeti ar zemākajiem rezultātiem. Matemātikas vidējie vērtējumi ir kritiski zemi, un nenokārtojušo skolēnu īpatsvars ir augsts gan pamatskolā, gan vidējās izglītības līmenī.

Tālmācības iestāžu popularitāte un skolēnu izvietojums

Kopējais izglītojamo skaits skolās

  • Populārākās skolas ir "Rīgas 1. Tālmācības vidusskola" ar 1969 skolēniem un "Tālmācības vidusskola 'Rīgas 1. vidusskola'" ar 2356 skolēniem.
  • Skolas ar lielāku izglītojamo skaitu galvenokārt koncentrējas uz vidusskolas klašu piedāvājumu, kas veido būtisku daļu no to kopējā skolēnu skaita.

Izglītojamo sadalījums

  • Vidusskolas līmenī vislielākais skolēnu skaits ir 12. klasē, kas norāda uz pieprasījumu pēc elastīgas izglītības formāta tieši izlaiduma klasēs.
  • Pamatskolā lielākais skolēnu pieaugums ir vecākajās klasēs, sākot no 7. klases, kas liecina par pakāpenisku pāreju uz tālmācību.

Secinājumi un nākotnes perspektīvas

Tālmācības izglītība Latvijā turpina attīstīties, piedāvājot elastīgu mācību modeli, kas atbilst mūsdienu prasībām. Straujais izglītojamo skaita pieaugums norāda uz sabiedrības uzticību šai izglītības formai, īpaši vidusskolas līmenī.

Tomēr eksāmenu rezultāti, īpaši matemātikā, norāda uz nepieciešamību uzlabot mācību kvalitāti un atbalsta sistēmu skolēniem. Lielākā daļa izaicinājumu koncentrējas uz specifiskiem priekšmetiem un nevienmērīgu izglītības līmeni starp skolām, kas prasa mērķtiecīgas investīcijas un reformas.

Ja šīs problēmas tiks risinātas, tālmācības izglītība varētu kļūt par vēl spēcīgāku alternatīvu, sniedzot kvalitatīvu un pieejamu izglītību arvien plašākai auditorijai.

Analīze veikta izmantojot Centrālās Statistikas pārvaldes datus.