Atlaides, kas pārsniedz visas cerības: Black Friday Latvijas stilā
%20(10).png)
Black Friday un Cyber Monday jeb “melnā piektdiena” un “kiber pirmdiena” pēdējo gadu laikā ir kļuvušas par pasaules mēroga iepirkšanās fenomeniem, kas piesaista miljoniem pircēju, piedāvājot preces ar ievērojamām atlaidēm. Latvijā šie izpārdošanas datumi arī kļūst aizvien populārāki, sniedzot iespēju iegādāties vērtīgas preces par pazeminātām cenām. Šajā rakstā apskatīsim Black Friday un Cyber Monday izcelsmi, pārdošanas datus un to, kā tās ietekmē iepirkšanās paradumus Latvijā.
Black Friday un Cyber Monday vēsture
Black Friday jeb "melnā piektdiena" ir izpārdošanas diena, kas tradicionāli notiek dienu pēc Pateicības dienas ASV, novembra ceturtajā ceturtdienā. Termins "Black Friday" sākotnēji tika lietots Filadelfijā 50. gados, lai aprakstītu cilvēku pieplūdumu pēc svētkiem, kas izraisīja sastrēgumus un radīja problēmas vietējiem policistiem. Tomēr sākot no 1980. gada mazumtirgotāji sāka izmantot šo dienu kā iespēju piedāvāt īpašas atlaides, padarot "melno piektdienu" par vienu no gada ienesīgākajām dienām, kad daudzi uzņēmumi varēja cerēt "pārrakstīt melnos skaitļos" gada bilances rezultātos.
Cyber Monday izveidojās vēlāk, 2005. gadā, kad ASV Mazumtirdzniecības asociācija ieviesa šo terminu, lai aprakstītu pirmdienu pēc Black Friday, kad cilvēki atgriežas pie saviem datoriem un turpina iepirkties tiešsaistē. Cyber Monday strauji guva popularitāti līdz ar e-komercijas izaugsmi un šodien kļuvis par vienu no visvairāk gaidītajiem iepirkšanās datumiem globāli, ļaujot mazumtirgotājiem gūt vēl vairāk ieņēmumu.
2023. gada Black Friday un Cyber Monday rezultāti
Latvijas patērētāju iepirkšanās tendences
Arvien vairāk Latvijas patērētāju piedalās Black Friday un Cyber Monday izpārdošanās. Patērētāju interesi veicina globālo e-komercijas tirgu, piemēram, “Amazon” un “Temu”, pieejamība, kā arī vietējo veikalu iniciatīvas. Latvijas veikali, tādi kā “1a.lv”, “RD Electronics” un citi, arī piedāvā īpašas atlaides šajās dienās, ļaujot pircējiem iegūt vēlamās preces par izdevīgākām cenām.
Latvijā vispieprasītākās preču kategorijas Black Friday laikā ir elektronika, sadzīves tehnika, modes preces un skaistumkopšanas produkti. Daudzi patērētāji šo dienu izmanto, lai iegādātos dārgākas preces, piemēram, viedtālruņus, datorus, televizorus un citas ilgstošas lietošanas preces. Latvijā aug arī interese par Cyber Monday, jo īpaši starp cilvēkiem, kuri priekšroku dod iepirkšanās tiešsaistē, izvēloties sporta un modes preces, aksesuārus un datoru aprīkojumu.
Tomēr Latvijā Black Friday konceptam ir sava nacionāla nokrāsa – kamēr ASV Black Friday ilgst vienu dienu, pie mums tas var ievilkties pat vairākas nedēļas vai mēnesi. Iespējams, daudzi pircēji ir pamanījuši, ka mūsu veikali mēdz piedāvāt "Melnās Piektdienas" atlaides jau oktobrī un turpina tās līdz pat Ziemassvētkiem, padarot šo dienu par sava veida ilgstošu atlaižu festivālu. Tā kā patērētājiem šis modelis patīk, tendence, visticamāk, saglabāsies arī turpmāk.
Pārdošanas stratēģijas un patērētāju psiholoģija
Mazumtirgotāji gan Latvijā, gan pasaulē izmanto dažādas stratēģijas, lai palielinātu pārdošanas apjomus Black Friday un Cyber Monday laikā. Populāras ir īslaicīgas atlaides, ierobežota laika piedāvājumi un īpašās atlaižu stundas, kas stimulē pircēju vēlmi rīkoties ātri, jo radītā ierobežotā pieejamība mudina ātri pieņemt lēmumus. Latvijā arvien vairāk mazumtirgotāju piedāvā priekšrocības pircējiem, kuri piesakās jaunumu vēstkopām vai klientu lojalitātes programmām, sniedzot iespēju saņemt atlaides pirmiem.
Black Friday un Cyber Monday balstās arī uz psiholoģisko efektu, ko sauc par "bailēm palaist garām" jeb FOMO (fear of missing out). Patērētāji, baidoties nokavēt izdevīgu piedāvājumu, bieži pieņem pirkuma lēmumus ātrāk un impulsīvāk, nekā plānots. Daudzi pircēji jau iepriekš izplāno lielākus pirkumus, lai tos veiktu tieši Black Friday izpārdošanas laikā.
Digitālo tehnoloģiju loma un tiešsaistes maksājumi Latvijā
Iepirkšanās tiešsaistē Latvijā pēdējo gadu laikā ir kļuvusi ērtāka, jo pieaug pieejamo maksājumu platformu klāsts. Bankas, piemēram, Swedbank un SEB, nodrošina drošus tiešsaistes maksājumus, kas ļauj veikt pirkumus gan lokālos, gan starptautiskos e-veikalos. Pievienojot dažādus elastīgus maksājumu risinājumus, piemēram, "Klarna" un "Afterpay", kas piedāvā iespēju maksāt pa daļām, pirkumi kļūst pieejamāki un ērti plānojami. Tas ir izdevīgi arī tiem pircējiem, kuri Cyber Monday izpārdošanas laikā izvēlas iegādāties lielāka apjoma preces.
Nākotnes perspektīvas un izaicinājumi Latvijā
Prognozes liecina, ka Black Friday un Cyber Monday Latvijā turpinās pieaugt, īpaši e-komercijas segmentā. Patērētājiem kļūstot arvien pieredzējušākiem un digitalizētākiem, pieprasījums pēc ātriem un drošiem maksājumu risinājumiem tikai augs, un Latvijas uzņēmumiem būs jāpielāgojas globālajām izpārdošanas dienu stratēģijām, lai nezaudētu konkurētspēju.
Tāpat, ņemot vērā Latvijas tendenci pagarināt Melno Piektdienu vairāku nedēļu garumā, rodas jautājums par šī formāta dzīvotspēju ilgtermiņā. Lai gan patērētājiem ir ērti un patīkami izbaudīt ilgstošās atlaides, rodas jautājums, vai uzņēmumi nepārspīlē ar šādu pieeju, un vai ilgstošie piedāvājumi nezaudē savu ekskluzivitāti.