Viedtālruņi skolā: Ieguvumi un riski, kas ietekmē bērnu izglītību


Latvijas izglītības sistēmas nesenajos grozījumos mobilajiem tālruņiem noteikti jauni ierobežojumi. Piemēram, no 2025. gada 31. maija 1.–6. klašu skolēniem būs liegts izmantot viedtālruņus skolā, izņemot gadījumus, kad tas nepieciešams mācību procesam. Šie grozījumi tiek pamatoti ar drošības apsvērumiem un vērojamo digitālās vardarbības pieaugumu. Tāpat uzsvars tiek likts uz tālruņa klātbūtnes negatīvo ietekmi uz skolēnu uzmanību un mācību sasniegumiem, kā norāda arī UNESCO 2023. gada Globālās izglītības monitoringa ziņojums. Taču joprojām sabiedrībā norit aktīvas diskusijas – vai šis aizliegums ir saprātīgs solis bērnu izglītības un attīstības nodrošināšanā? Šajā rakstā aplūkosim argumentus gan par, gan pret viedtālruņu izmantošanu skolās, lai saprastu, kāds risinājums būtu vispiemērotākais.

Argumenti par viedtālruņu izmantošanu skolā

1. Informācijas pieejamība un ātrā mācīšanās

Mūsdienās viedtālruņi piedāvā neierobežotu piekļuvi informācijai. Skolēni var viegli piekļūt informācijai, kas papildina viņu zināšanas klasē. Izmantojot tādas platformas kā Wikipedia, Google, vai YouTube, viņi var iegūt papildinājumu stundu materiālam. Piemēram, ja skolēns nav pilnībā izpratis konkrētu tēmu vai jēdzienu matemātikā, viņš var sameklēt paskaidrojumus un piemērus internetā. Viedtālruņu izmantošana mācību stundās var arī uzlabot skolēnu digitālās prasmes, kas ir svarīgas nākotnē.

2. Mācību efektivitātes uzlabošana ar interaktīviem materiāliem

Daudzas izglītības lietotnes un rīki, kā, piemēram, Quizlet, Kahoot, un Duolingo, piedāvā jautrākus un interaktīvākus mācību veidus, ļaujot skolēniem efektīvāk apgūt mācību vielu. Tā kā bērni ir pieraduši pie digitālās saziņas un digitālās pasaules, tradicionālās metodes viņiem dažkārt šķiet garlaicīgas un neefektīvas. Viedtālruņi ļauj piekļūt arī virtuālās realitātes aplikācijām, kuras var izmantot, piemēram, vēstures vai dabaszinātņu nodarbībās, ļaujot skolēniem vizuāli izprast apgūto.

3. Komunikācija un drošība

Šis aspekts īpaši svarīgs vecākiem, kuriem rūp bērnu drošība. Viedtālruņi ļauj ātri sazināties ar skolēniem un skolas personālu, tādējādi nodrošinot, ka vecāki ir informēti par bērna atrašanās vietu un veselības stāvokli. Tas var būt īpaši noderīgi ārkārtas gadījumos vai kad mainās pēcstundu plāni.

4. Atbildības attīstīšana

Viedtālruņu lietošanas ierobežošana pilnībā liedz skolēniem attīstīt atbildību par šo ierīču izmantošanu. Ja bērni regulāri lieto viedtālruņus un ir skoloti par atbildīgu lietošanu, viņiem ir iespēja iemācīties izmantot šīs ierīces apzināti un līdzsvaroti.

Argumenti pret viedtālruņu izmantošanu skolā

1. Uzmanības novēršana un koncentrēšanās traucējumi

UNESCO pētījums norāda, ka mobilo ierīču klātbūtne, pat ja tās netiek lietotas, var negatīvi ietekmēt skolēnu spēju koncentrēties mācību stundā. Tā kā bērni vēl tikai attīsta savas pašdisciplīnas prasmes, viedtālruņi klasē bieži novērš viņu uzmanību. Aplikācijas un spēles, kas nav saistītas ar mācību vielu, vilina skolēnus, kas var mazināt mācību kvalitāti un aizkavēt uzdevumu izpildi.

2. Digitālā vardarbība un negatīva psiholoģiskā ietekme

Digitālās vardarbības risks ir palielinājies līdz ar viedtālruņu pieejamību. Daudzi bērni ir saskārušies ar kibermobingu, kas rada emocionālas un psiholoģiskas sekas. Skolas vidē šādiem apdraudējumiem nevajadzētu būt vietai, jo tas var izraisīt ne tikai stresu, bet arī depresiju un paaugstinātu trauksmi. Aizliedzot viedtālruņus klasē, tiek samazināts arī risks, ka bērni tiks iesaistīti šādos konfliktos.

3. Fiziskās un mentālās veselības apdraudējumi

Ilgstoša viedtālruņa izmantošana negatīvi ietekmē bērnu fizisko veselību, jo īpaši redzi, kā arī var radīt sāpes mugurā un kaklā. Turklāt pastāvīgas ziņapmaiņas un aplikāciju paziņojumu ietekmē var palielināties stresa līmenis. Viedtālruņu ierobežošana skolā ļautu samazināt skolēnu ekrāna laiku, kas ir būtisks aspekts viņu vispārējās veselības saglabāšanai.

4. Sociālās prasmes un emocionālā inteliģence

Skolas ir ne tikai vieta zināšanu apgūšanai, bet arī vieta, kur bērni attīsta savas sociālās prasmes un emocionālo inteliģenci. Viedtālruņu aizstāšana ar tiešiem kontaktiem ar klasesbiedriem un skolotājiem palīdz bērniem mācīties komunicēt un sadarboties. Bērni, kas pārāk daudz laika pavada savos tālruņos, bieži attīstās sociāli izolēti un jūtas neērti tiešā saskarsmē ar cilvēkiem.

Risinājumi un līdzsvars viedtālruņu lietošanā skolā

Lai gan ir daudz argumentu pret viedtālruņu izmantošanu skolā, ir skaidrs, ka pilnīgs aizliegums nav vienīgais risinājums. Dažādi kompromisi un noteikumi, kas izstrādāti sadarbībā ar vecākiem un pedagogiem, varētu būt labākais risinājums, kas ļautu izmantot tehnoloģijas konstruktīvā veidā.

1. Viedtālruņu izmantošanas noteikumi

Skolas varētu ieviest noteikumus, kas ļauj viedtālruņus izmantot tikai noteiktās situācijās un kontrolētā vidē. Piemēram, skolotāji varētu dot atļauju lietot tālruņus noteiktu mācību aktivitāšu laikā, kur tās būtu piemērotas.

2. Digitālās izglītības nodarbības

Papildus tradicionālajiem priekšmetiem skolām būtu jāiekļauj digitālās izglītības nodarbības, kurās bērni apgūtu, kā izmantot tehnoloģijas atbildīgi un droši. Šāda pieeja sniegtu bērniem nepieciešamās prasmes digitālās pasaules izaicinājumiem.

3. Skolēnu līdzatbildības paaugstināšana

Vecākiem un skolotājiem vajadzētu sadarboties, lai bērniem jau agrīnā vecumā iemācītu atbildīgu viedtālruņu lietošanu. Tas ietver gan laika ierobežojumu uzstādīšanu, gan skaidrošanu, kāpēc tālrunis būtu jāizmanto tikai noteiktām vajadzībām.

Lai arī mobilie tālruņi ir neatņemama mūsdienu dzīves sastāvdaļa, to izmantošana skolas vidē ir rūpīgi jāizvērtē. Atbilstoši noteikumi un digitālās izglītības attīstīšana varētu palīdzēt bērniem izmantot šo tehnoloģiju priekšrocības, vienlaikus minimizējot tās negatīvo ietekmi uz viņu uzmanību, fizisko un mentālo veselību.